miercuri, 23 mai 2012

Buzaul vechi..asa cum putini..si-l mai pot aduce aminte - Azi Gara Buzau!!









In 2006 ,împreună cu un prieten am fost angrenați in cercetarea trecutului cailor ferate locale, in speța a Depoului CFR Buzău. Demersul nostru trebuia sa se concretizeze in scrierea primei lucrări monografice  despre o unitate de tracțiune feroviara apăruta in România. Căutările au scos la iveala, pe lângă informații neștiute si noi prieteni dipusi sa te ajute !!! Si nu mare mi-a fost mirarea, sa constat, ca încă mai sunt oameni mândri de acest oraș si cărora, istoria tărâmurilor le-a devenit pasiune de viata. Imaginea de mic oraș de provincie, s-a scuturat repede din mintea mea ,astfel ca nu după mult timp, odată cu obținerea de informații ,urbea Buzăului avea sa devina si mândria mea. Acest oraș are in spate istoria de începuturi in multe domenii si surprinzător pentru multi  si in transporturi. Dezvoltarea din punct de vedere industrial a fost determinata de apariția si dezvoltarea acestei cai ferate si gării Buzău. Si ca sa realizați cat de important e acest lucru, poate bunicii va mai pot spune unde era amplasata RAFINĂRIA Saturn. Aceasta rafinarie , cea mai mare din cele trei existente in oras in perioada interbelica ,se afla pe locatia actualului depozit si fabrica de paine Boromir. Intreg petrolul rafinat cat si produsele rezultate din rafinare erau transportate cu trenul.Rafinaria in cauza a fost tinta bombardamentelor americane, astfel dupa ce-l de al doilea razboi mondial aceasta a fost desfiintata Pentru ca mai intodeauna gara devine simbolul cailor ferate locale, cercetarile noastre au dus inevitabil la gara Buzau. Si pentru ca pasionații de istorie știu ca de cele mai multe ori imaginile fac cat 1000 de cuvinte încerc sa postez aici o parte din cea ce am găsit despre Gara Buzău. Parte din imagini aparțin unor buni prieteni, imagini inedite de care multi nu știu, si ma refer inclusiv la colecționari . Prima gara este construita intre anii 1869 si 1874 având o arhitectura apropiata celor germane, concesionarul care a preluat construirea liniei Varciorova-Bucuresti-Buzau-Galati-Roman fiind de origine germana (Strousberg). Primul tren oficial  trece în 1870 (in acel tren aflându-se pentru verificare si M.S. Ragele Carol I). La 1881 odată cu deschiderea liniei Buzău - Mărășești, gara suferă mici modificări prin repoziționarea liniilor 1 si 2 (primul peron). Tot cu aceasi ocazie, parca preluând din istoria orașului, renumit ca nod de întretăiere a drumurilor comerciale, gara Buzău devine nod de cale ferata. Primele lucrări de modernizare - reconstrucție  se efectuează in anii 1889-1890 (extindere) si 1912-1914  (cladire noua) sub forma si structura apropiata celei de azi, noua gara înglobând clădirea veche. In timpul primului război mondial gara suferă in urma unui incendiu (incendiu se pare datorat luptelor la înaintarea liniilor germane).Creșterea traficului de mărfuri si călători face ca administrația CFR sa recontsruiasca gara astfel ca in 1920 clădirea sa fie finalizata sub forma și arhitectura actuala. In decursul timpului gara suferă modificări, acestea fiind de natura repartiționării spatiilor sau schimbării de utilitate a compartimentelor interioare. Dintre toate clădirile din acest oraș, gara Buzău se distanțează atât ca vechime cat si ca "martor" al evenimentelor istorice ce au însoțit România în decursul timpului. Si nu cred ca exista eveniment important al acestui oraș care sa nu fie legat de gara Buzău. Sunt multe de spus despre istorii, oameni, fapte si destine legate de gara Buzău, poate atât de multe încât pot face obiectul unei cărți aparte, cu mult peste o simpla postare de imagini. Cum putini știu, nu este singura gara din acest oraș si istoria locurilor spune ca o a doua gara a fost construita in 1907. Pentru ca denumirea de Gara Buzău nu mai putea fi folosita ,iar gara cu pricina aparținea la data respectiva unei societăți private ce construise si utiliza Calea ferata Buzău - Nehoiasu, acesta a fost denumita după vecinătate si amplasament,  "Gara Drăgaica". Astăzi, in acea clădire isi desfășoară activitatea o unitate de cale ferata. Aceasta gara, aparent neînsemnata, a furnizat gării "mama", in aproape jumătate de secol, mărfuri recunoscute în tara și în porturile dunărene!!! Cu mare mâhnire am constatat ca imagini ale acestei gări sunt puține si foarte greu de procurat ,deținătorii fiind extrem de "prudenți" legat de valoarea "financiara" a acestora si ca atare nu am avut posibilitatea sa procur si sa postez imagini vechi ale acestei gări. Enjoy!!!

Niciun comentariu: